ABC advies gevaarlijke stoffen!

Het ABC staat voor A = analyseren, B = beoordelen, C = controleren. Samen met een adviseur wordt er een praktijkronde gedaan door het bedrijf.  Aan de hand van stellingen die tijdens de rondgang door de adviseur gesteld worden, geeft u, als werkgever, preventiemedewerker en/of werknemer aan in hoeverre de verschillende Arboaspecten met betrekking tot gevaarlijke stoffen geregeld zijn in het bedrijf. De stellingen zijn onderverdeeld in vier thema’s, inkoop, opslag, gebruik en afvoer. Bent u bewust bezig met het beheersen van arbeidsrisico’s? Het ABC-advies geeft u richting en hulp bij ...

Fysieke belasting: voorkomen is beter dan genezen

Fysieke belasting is naast werkstress de belangrijkste oorzaak van verzuim en beroepsziekten. 42% van alle Nederlandse werknemers doet fysiek belastend werk. Ruim een derde van het werk gerelateerd verzuim komt door klachten aan het bewegingsapparaat. Lichamelijke belasting vormt daarmee een bedreiging voor een langdurige gezonde en productieve inzet van medewerkers. Een belangrijk risico dus om te beoordelen en aan te pakken. Dit geldt ook voor de grafimedia. Denk daarbij aan computerwerkzaamheden of het omstapelen van papier. Vandaar dan binnen onze sector dit VGW-aspect (VGW = Veiligheid, ...

Thema 2: Fysieke belasting

Lichamelijke belasting door het werk komt veel voor in grafische bedrijven. Ongeveer 25% van het ziekteverzuim hangt samen met klachten aan het bewegingsapparaat. Bewustwording en gedrag spelen een belangrijke rol bij het veilig en gezond werken. Daarom is het van groot belang risico’s te herkennen en in kaart te brengen en de juiste maatregelen te nemen. In deze brochure beschrijven we de fysieke belasting rond vier aspecten: tillen, dragen, duwen en trekken, beeldschermwerk, repeterende handelingen, staand werk. Daarbij wordt aandacht besteed aan het ergonomisch aanpassen ...

Thema 3: Machineveiligheid

In de grafimedia branche worden veel machines gebruikt. Met machines kunnen ongevallen gebeuren. De gevolgen daarvan zijn vaak groot, soms zelfs met (blijvend) letsel. Machineveiligheid is daarom een belangrijk onderwerp. Voor de productie van grafimedia producten wordt een breed arsenaal machines gebruikt: drukpersen in allerlei varianten, snijmachines, vouwmachines, veredelingsapparatuur etc. De meeste van deze machines kenmerken zich door draaiende rollen en bewegende delen, met alle risico’s van dien. Draaiende rollen en bewegende delen kunnen leiden tot onveilige situaties. Denk ...

Thema 4: Geluid op de werkplek

Naarmate we ouder worden, gaan we minder goed horen. Dat geldt voor iedereen. Maar bij mensen die lang verblijven op plaatsen met een hoog geluidsniveau, gaat het gehoor vaak sneller achteruit dan onder ‘normale’ omstandigheden.  Het verschil tussen een niet schadelijk geluidsniveau en een schadelijk geluidsniveau is in de praktijk moeilijk te bepalen. Met andere woorden: als je het wel eens lawaaierig vindt bij een machine of in een werkruimte, kan er sprake zijn van schadelijk geluid. Luid op dat moment dan de noodklok, voordat niemand hem meer hoort, want met geluidsschade valt niet ...

Thema 5: Gevaarlijke stoffen

Drukwerk maken zonder gebruik te maken van gevaarlijke stoffen is vandaag de dag nog steeds niet mogelijk. De afgelopen tien jaar is er binnen de bedrijfstak op dit vlak echter wel veel verbeterd. Toch zien we nog steeds gevarenetiketten op bepaalde gevaarlijke grond- en hulpstoffen. Daarnaast zijn er ook grafische hulpstoffen zonder gevarenetiket die wel degelijk een gevaar opleveren voor de mensen die er mee moeten werken. Gevaarlijke stoffen is dus een belangrijk onderwerp voor elk grafimedia bedrijf. Daarbij zijn er ook meerdere instanties die 'over je schouder meekijken', namelijk: de ...

Thema 6: Oplosmiddelenreductie in de Offset

Oplosmiddelen, wie kent ze niet? Oplosmiddelen zijn makkelijk verdampende stoffen waarin andere stoffen oplossen. Juist dóór hun hoge verdampingsgraad en vetoplossend vermogen worden oplosmiddelen nog steeds op grote schaal gebruikt in verven, lakken, lijmen en in reinigings- en ontvettende middelen. Tolueen, aceton en isopropylalcohol (IPA) zijn voor onze bedrijfstak bekende voorbeelden. Oplosmiddelen zijn het beste middel om iets snel schoon te krijgen maar tegelijk erg slecht voor de gezondheid! Vandaar dat onze bedrijfstak haar verantwoordelijkheid neemt om het gebruik van oplosmiddelen ...

Thema 7a: Gebruik van organische oplosmiddelen in de Zeefdruk

In dit thema-document vind je een praktische richtlijn met betrekking tot het gebruik van organische oplosmiddelen in de zeefdruk. De richtlijn is weergegeven in de vorm van een controlelijst en is bedoeld om een voor de medewerkers in zeefdrukkerijen gezonde werkatmosfeer te kunnen waarborgen. PDF Thema 7a: Gebruik van organische oplosmiddelen in de Zeefdruk. Om in dit kader de werksituatie met behulp van de controlelijst te beoordelen moeten alle vragen beantwoord worden. Ten aan zien van de uitkomst ervan het volgende:  Indien alle vragen met “ja” beantwoord kunnen worden, mag ...

Thema 1: Van werkdruk naar werkplezier

De grafimedia branche is door sterke technologische ontwikkelingen in een razend tempo veranderd. De meeste bedrijven werken tegenwoordig in een hightech omgeving met geavanceerde apparatuur en er hebben zich nieuwe markten aangediend. Bij het werken in een veranderende omgeving wordt voortdurend een beroep gedaan op het werkvermogen en de flexibiliteit van medewerkers. De uitdaging waar onze bedrijfstak voor staat is dan ook het vinden van een juiste balans tussen werkstress en werkplezier. Het belang van gezondheid en werkplezier is verder toegenomen, mede omdat medewerkers, vanwege het ...

Test

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-2-fysieke-belasting-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-3-machineveiligheid-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-4-geluid-op-de-werkplek-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-5-gevaarlijke-stoffen-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-6-oplosmiddelenreductie-in-de-offset-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Thema-7a-gebruik-van-organische-oplosmiddelen-in-de-zeefdruk-pdf

Download Thema document | Download Samenvatting

Brochure “Praktische instrumenten voor arborisico’s in de grafimedia”

Ondernemers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid, gezondheid en arbeidsomstandigheden in het werk. Om deze verantwoordelijkheid om te zetten in praktische acties hebben de sociale partners praktische hulpmiddelen ontwikkeld die u kunnen ondersteunen bij  het in kaart brengen van de risico’s en het maken van een actieplan.  Ook hebben zij kennis ontwikkeld die u kunnen helpen deze risico’s te beheersen in voor u bedrijfsspecifieke situaties. In deze brochure zijn de hulpmiddelen op een overzichtelijke wijze beschreven. Wilt u meer informatie? Download de brochure “Praktische ...

Magazijnstellingen: keuren of niet keuren?

Vaak wordt de vraag gesteld of magazijnstellingen gekeurd moeten worden? Anders gezegd: worden magazijnstellingen als een arbeidsmiddel gezien? Net als heftrucks en hoogwerkers? Het antwoord is: JA! Onder de definitie van arbeidsmiddelen vallen ook middelen die niet aangedreven zijn. Onder arbeidsmiddelen verstaan we alle gereedschappen, hulpmiddelen, apparaten, machines en installaties die we gebruiken bij de uitvoering van het werk. Een bekend voorbeeld hiervan zijn overheaddeuren die periodiek gekeurd moeten worden. Maar dit houdt dus ook in dat magazijnstellingen als arbeidsmiddel ...

Download nu het Corona-protocol grafimedia sector!

Met dit protocol kunnen grafimedia bedrijven hun bedrijven en de werkzaamheden daarbinnen inrichten conform de regels van de “1,5 m maatschappij”. Het protocol richt zich op grafimedia bedrijven al dan niet met winkel en op werkzaamheden in het bedrijf maar ook bij klanten. Uitgangspunt van dit protocol zijn de geldende adviezen en maatregelen van het RIVM, zoals die mede zijn omgezet in protocollen van VNO-NCW/MKB-Nederland voor kantoren en winkels die verder zijn aangevuld met zaken die betrekking hebben op onze sector. Dit protocol stoelt op de stand van zaken van de datum van ...

Elk bedrijf (groot en klein) moet een preventiemedewerker hebben!

Elk bedrijf moet ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Slechts de helft van de Nederlandse organisaties voldoet echter aan deze eis. De Inspectie SZW publiceerde onlangs ‘Arbo in bedrijf 2018’: een onderzoek naar de naleving van arboverplichtingen, blootstelling aan arbeidsrisico’s en genomen maatregelen in 2018. Volgens cijfers van Inspectie SZW had in 2016 slechts 47% van de organisaties in Nederland een preventiemedewerker in dienst. Nu is dat zo’n 49%, een voorzichtige stijging. Uit de cijfers blijkt dat 89 % van de 26+ bedrijven een preventiemedewerker heeft. ...

De week van de RI&E

De week van 21 – 25 september staat in het teken van de "Week van de RI&E.". Tijdens deze week is er extra aandacht voor het veilig en gezond werken met als belangrijke basis de risico-inventarisatie- en evaluatie. Veel bedrijven vinden het uitvoeren van een RI&E niet gemakkelijk en daarbij kan een branche RI&E enorme ondersteuning geven in het inventariseren van de arbeidsrisico’s. De Grafimedia beschikt over een erkend branche RI&E. Wij hebben goed nieuws voor u. Vanaf Oktober wordt de RI&E volledig vernieuwd. Het grote voordeel van de nieuwe RI&E is ...

Geactualiseerde Arbocatalogus ‘Minder Werkstress, Meer Werkplezier’ goedgekeurd door inspectie SZW

Werkgevers en werknemers moeten zich houden aan de Arbowetgeving. Een hulpmiddel daarbij is een Arbocatalogus. Dit is als het ware een ‘boek met oplossingen’ voor de belangrijkste arborisico’s in de sector. De Arbocatalogus Grafimedia behandelt zeven onderwerpen, waarvan werkdruk en stress er één is. Deze onderwerpen zijn elk uitgewerkt in een eigen arbocatalogusthemanummer. De sociale partners (waaronder het KVGO) hebben het thema over werkstress geactualiseerd en de wijzigingen zijn goedgekeurd door inspectie SZW. Danny Wilms, adviseur bij Wilms Arbeidsinspiratie en secretaris van ...

Webinar Kennismaken met de nieuwe ARBO RI&E een succes

Op donderdag 26 november heeft de eerste landelijke presentatie van de ARBO RI&E Grafimedia plaatsgevonden. Vanwege de Corona-pandemie kon dit helaas niet via een workshop verlopen, maar werd gekozen voor een online-presentatie. De webinar met de titel “De nieuwe ARBO RI&E” stond in het teken van de volledig vernieuwde ARBO RI&E Grafimedia. In het afgelopen jaar hebben de ontwikkelaars in opdracht van de sociale partners hard gewerkt aan de bouw van een nieuwe versie van de branche-RI&E. De opdracht van werkgevers en werknemers was duidelijk: ontwerp een nog ...

De ARBO RI&E Grafimedia in de picture bij MKB Nederland

Sinds enkele maanden zijn het KVGO en Dienstencentrum actief betrokken bij het ARBO RI&E Platform van MKB Nederland. De volgende sectoren worden hierin vertegenwoordigd: Vaco, ANKO, KVGO, Koninklijke Metaalunie, NBvT, OnderhoudNL, OOMT, ArboTechniek, Arboplaats en Stigas. Dit platform heeft tot doel om inzichtelijk te krijgen waar branches vastlopen bij het bouwen van hun RI&E en uitrollen daarvan binnen hun sector. De Grafimedia is hierbij als voorbeeld-branche aanwezig en heeft onlangs een presentatie gegeven. In de afgelopen periode heeft het platform met de deelnemers een ...

Benut de oplossingen uit de arbocatalogus Minder Werkstress, Meer Werkplezier

In 2020 is het arbocatalogusthema ‘Minder Werkstress, Meer Werkplezier’ geactualiseerd en goedgekeurd door de inspectie SZW conform het nieuwe strengere toetsingskader. Werkgevers en werknemers in de Grafimedia krijgen hiermee bedrijfstakspecifieke oplossingen voor werkstress aangereikt en hoeven niet zelf het wiel uit te vinden. De Grafimediabranche beschikt sinds 2010 over een goedgekeurde arbocatalogus met zeven arbeidsrisico’s: Psychosociale arbeidsbelasting (PSA): risico’s die werkstress kunnen veroorzaken Fysieke belasting Machineveiligheid Geluid op de werkplek ...

Controle-projecten Inspectie SZW (ISZW)

Sinds kort is de Inspectie SZW (de vroegere arbeidsinspectie) binnen de branche weer actief met handhaving. Het gaat om twee controleprojecten, te weten: controle op het gebruik van gevaarlijke stoffen en het algemene Arbobeleid binnen bedrijven. Op basis van de huidige ervaringen lijken met name de aanlevereisen rond gevaarlijke stoffen (met opgave van CAS-nummer) voor ondernemers een probleem te worden. Wat de inspecties rond het tweede thema Arbozorg bij bedrijven inhoudt is nog onduidelijk. Maar dat in ieder geval weer gekeken gaat worden naar de actualiteit van de ARBO RI&E ...

LET OP: het gevaarlijk stoffen-project van Inspectie SZW is een verzoek. Geen verplichting !

Onlangs publiceerden we het bericht over de nieuwe inspectierondes van de Inspectie SZW (kortweg ISZW). Dit artikel geeft je meer informatie en ondersteuning ten aanzien van deze inspectieronde. Omdat het KVGO van mening is dat deze inspectieronde in strijd is met de Algemene wet bestuursrecht(Awb), heeft zij contact gezocht met de Inspectie SZW voor opheldering. Daarnaast is het KVGO van mening dat de gevraagde informatie een onevenredig grote belasting voor de bedrijven vormt en alleen daardoor al ongewenst is. ISZW geeft als antwoord dat de brief geen verplichting inhoudt, maar dat het ...

ARBO RI&E ook voor andere managementonderwerpen

Het is anno 2021 niet meer voor te stellen dat er iemand in de branche is, die nog niet van de ARBO RI&E Grafimedia gehoord heeft. Deze webapplicatie wordt door het overgrote deel van de bedrijven in de communicatiesector gebruikt om invulling te geven aan hun Veiligheid-, Gezondheids- en Welzijnsbeleid (VGW-beleid). Lees verder, klik hier.

Doe nu mee met de Safety checks voor een veilig en gezond bedrijf

Het bieden van een veilige werkomgeving is een zorgplicht van de werkgever en iedereen in de organisatie heeft daar een eigen verantwoordelijkheid in. Arbo professionals, zoals preventiemedewerkers en Arbo-coördinatoren, kunnen op dat gebied veel van elkaar leren door hun kennis en kunde te delen en te bundelen. Maar hoe bereik je dat? Door gezamenlijk een programma van Safety Checks te ontwikkelen kunnen bedrijven op eigen kracht en samen met elkaar veiligheid op de werkplek op een hoger plan brengen. Arbo-specialisten gaan elkaar helpen met een veiligheidskundig advies. Door uw ...

Terugdringen gevaarlijke stoffencampagne ‘Stofwisseling’ krijgt vervolg

In 2017 werden in het kader van de campagne “Stofwisseling” voorbeelden gedeeld van Grafimedia bedrijven die al actief bezig waren met het terugdringen van gevaarlijke stoffen in hun grafische productieprocessen. Tevens werden in de campagne diverse instrumenten en voorlichtingsmateriaal ontwikkeld. Mede hierdoor is het aantal bedrijven dat werkt met ongezonde oplosmiddelen en wasmiddelen nog verder afgenomen. Om blijvend bewustzijn te creëren en nog meer bedrijven te stimuleren tot het uitbannen van het gebruik van gevaarlijke stoffen in hun  productieproces, hebben de sociale ...

Resultaten enquête Arbo RI&E en Arbocatalogus Grafimedia

In het voorjaar van 2022 is er in opdracht van de sociale partners binnen de Grafimedia een enquête uitgevoerd onder de geregistreerde Arbo RI&E gebruikers. Het doel hiervan was te weten te komen of deze Arbo RI&E-tool inhoudelijk en functioneel compleet is en aansluit bij de behoeften van de gebruikers in de sector. Daarnaast om een beeld te krijgen van de ervaringen met de informatiewebsites over de Arbocatalogus Grafimedia. De huidige Arbo risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) Grafimedia-tool is inmiddels alweer anderhalf jaar ‘actief’. Het hebben van een up-to-date ...

Helpdesk bereikbaar tussen kerst en nieuwjaar

In de week tussen kerst en nieuwjaar is de helpdesk voor vragen per e-mail bereikbaar op info@arbografimedia.nl. Indien u telefonisch contact wenst met een helpdesk-medewerker, laat dan per e-mail uw telefoonnummer achter of spreek de voicemail in van de helpdesk telefoon: 020 5435665. U wordt dan dezelfde dag of uiterlijk de volgende werkdag teruggebeld of gemaild.

Webinars over gebruik Arbo RI&E en inrichting Stoffenregister

Op maandag 4 december 2023 om 10.00 uur en ook op maandag 11 december 2023 om 14.00 uur worden namens de sociale partners Grafimedia Webinars gegeven over de opzet en het gebruik van de Arbo RI&E Grafimedia, met specifieke aandacht voor het stoffenregister. In het kader van de wetgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden (Arbo), is het van groot belang dat werkgevers zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving voor hun werknemers. De Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is een essentieel instrument om potentiële risico's op de werkplek te identificeren en te ...

Wijzigingen wettelijke Arbo RI&E toetsing

Werkgevers in Nederland zijn verplicht om over een actuele Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E), inclusief een Plan van Aanpak (PvA) te beschikken. Vanaf 1 juli 2022 gelden er strengere eisen voor het toetsen van de RI&E die gevolgen kunnen hebben voor bedrijven. Toetsing De RI&E (al vanaf 1 januari 1994 wettelijk verplicht) is een hulpmiddel om te onderzoeken of het werk gevaar kan opleveren of schade kan veroorzaken aan de gezondheid van werknemers. De Arbeidsinspectie controleert of bedrijven zich aan de Arbowetgeving houden en een (actuele) RI&E met ...

Workshop praktisch aan de slag met je Arbo RI&E

Zoals je weet, moet elk bedrijf over een actuele ARBO RI&E beschikken. ARBO RI&E staat voor: Arbo Risico-Inventarisatie & Evaluatie , het instrument waarmee je onderzoekt of het werk gevaar kan opleveren of schade kan veroorzaken aan de gezondheid van werknemers. Dus de veiligheid en gezondheid van werknemers staat centraal.  De sociale partners binnen de Grafimedia vinden een gezonde en veilige werkplek erg belangrijk en zetten zich daarom al jaren in voor een goed én door de Arbeidsinspectie goedgekeurd sectoraal arbobeleid. Om bedrijven in de praktijk te ondersteunen ...

Nieuwe coördinerend vertrouwenspersoon Grafimedia

Vertrouwenspersoon Werkgevers zijn conform de Arbowet verplicht hun werknemers te beschermen tegen het arbeidsrisico ongewenste omgangsvormen (pesten, agressie en geweld, seksuele intimidatie en discriminatie). Een van de maatregelen die kunnen worden genomen is het aanwijzen van een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is er in de eerste plaats om degenen die te maken heeft gehad met ongewenste omgangsvormen emotioneel op te vangen, te begeleiden en te ondersteunen. Vertrouwenspersoon verplicht voor werkgever met ten minste tien werknemers In 2023 is het wetsvoorstel tot ...