Thema 2: Fysieke belasting

arbocatalogus fysieke belasting | oplossingen: organisatorische maatregelen

Laden en lossen

Type oplossing: Organisatorische maatregel

Plaats in TOP-strategie: stap 2 – risico reduceren collectief 

Beschrijving maatregel

Toepassen van een laaddock bij het laden en lossen. 

Toelichting

Bij het laden en lossen van grond- en hulpstoffen etc. komt vaak veel spierkracht kijken. Om de blootstelling aan fysieke belasting bij het laden en lossen te beperken en medewerkers tegelijkertijd te beschermen tegen weersinvloeden, kan de bouw van een sluissysteem – een laaddock – in overweging worden genomen. Dit bestaat uit een manchet dat vastzit aan het laadbordes en rondom de vrachtwagen aansluit. Dit systeem heeft als nadeel dat langs de onderkant van de vrachtwagen nog steeds hinderlijke tocht en koude kan ontstaan.

Om onnodige belasting van de medewerkers te voorkomen moeten de laadvloer van de vrachtwagen en de vloer van het laadperron zich op dezelfde hoogte bevinden. Indien nodig kan het aanbrengen van een in hoogte verstelbare klep (dockleveller) in het laadbordes een oplossing zijn. Het beste sluissysteem bestaat uit een overkapping die door middel van deuren gesloten kan worden als een vrachtwagen binnen is. Uiteraard in combinatie met de eerdergenoemde aansluiting tussen de vloer van de vrachtwagen en de vloer van het laadperron.

Vooral bij nieuw- of verbouw wordt aanbevolen om deze oplossingen mee te nemen in het pakket. Andere oplossingen voor het opheffen van de hoogteverschillen tussen de vrachtwagen en de laadvloer zijn:

  • Gebruik van een laad- en loslift – zie A.6 – hef- en transportmiddelen.
  • Gebruik van een heftruck – zie A.6 – hef- en transportmiddelen.
  • Een tijdelijke hellingbaan (slechts deels een oplossing voor fysieke belasting)

Laaddock